Ultracom NEXT för Apple iOS - 13. Betaversion ofta ställda frågor

Ultracom NEXT betaversionen är i utvecklingsfasen, där vi ka ändra, ta bort eller lägga till funktioner och egenskaper i applikationen utan att meddela om det. 


Den nya Ultracom NEXT och Ultracom appen, fungerar parallellt och du kan använda båda applikationerna samtidigt i samma mobilenhet och med samma licens. 


Ultracom NEXT betaversionen kan laddas ner via Play-store och i Apple App Store med sökordet Ultracom NEXT.

Obs! Ultracom erbjuder support till NEXT betaversionen i WhatsApp, via e-post, telefonsupport och via supportsidornas supportbegäran. Kontaktuppgifterna till supporten hittar du här.


Aktuellt samtalsämne: Hur importerar jag enhetslistor från det gamla programmet till Ultracom NEXT -programmet?

Enhetslistor kan inte importeras från det gamla programmet till den nya NEXT-programvaran. Dina egna enheter som du är huvudanvändare till (R10-modeller och Ultracom/Swepoint Hund-GPS 2011 och senare) kan importeras genom att koppla huvudanvändarens telefonnummer till NEXT-programvaran i din profil. Dina vänners enheter kommer att visas när dina vänner laddar ner NEXT-programvaran och går med i en grupp som du har skapat. Ni kan välja om ni vill dela er egen plats och era hundars plats i grupper. Att skapa en grupp är snabbt och enkelt. Läs mer om att skapa och gå med i en grupp här och gruppdelning här.


 När publiceras den nya Ultracom NEXT applikationen? 

En öppen betatest startas för den nya Ultracom NEXT applikationen för Android och Apple iOS enheter i april 2020. I sociala medier och på vår webbsida informerar vi när den allmänna betatestningen börjar. Du kan ladda ner/ installera betaversionen i mobilens appbutik.

 Jag har en idé eller ett förbättringsförslag, vart kan jag skicka min idé? 
Du kan skicka ideér och förbättringsförslag via e-post till adressen beta@ultracom.fi. Tyvärr, kan vi inte svara på alla mejl, men vårt utvecklingsteam går igenom alla förslag.
 Finns alla slutliga funktioner i applikationens betaversion? 
Alla slutliga funktioner finns ännu inte där. När betaversionen utvecklas, lanserar vi nya funktioner, när applikationen uppdateras. Du kan skicka önskemål och idéer om applikationens utveckling via beta@ultracom.fi. Observera också att redan existerande funktioner kan ändras eller tas bort helt, under betatestningstiden.
 Ersätter den nya applikationen den nuvarande Ultracom applikationen? 
Nej det gör den inte. Båda applikationerna fungerar parallellt och kan användas samtidigt med samma licens, utan att de påverkar varandra. Man är inte tvungen att betala för två olika licenser, utan den fungerar med samma licens i båda applikationerna.
 Vilka krav har applikationen på mobilen att den ska fungera? 
Applikationen fungerar i mobilenheter som har följande operativsystem: Apple iOS 13 eller nyare samt Android 8.0 och nyare versioner. Tyvärr, stöder inte applikationen App Gallery i Huawei, vilket betyder att applikationen inte kan laddas ner och installeras i nyare Huawei mobilenheter som inte har Playbutiken tillgänglig.
 Kan jag använda applikationen med samma licens i olika mobilenheter? 
Applikationen tas i bruk genom att skapa ett Google- eller Apple-konto. Du kan använda applikationen med samma konto/licens i olika mobilenheter, men applikationen kan bara användas i en mobilenhet åt gången. Observera att mobilenheterna måste vara anslutna till samma Google- eller  Apple-konto och ange samma telefonnummer i Ultracom applikationen (i Mina sidor). Den valda mobilenheten aktiveras genom att öppna appen och klicka på ”Aktivera den här mobilenheten”-alternativet och då kan man använda applikationen direkt i denna mobilenhet.
Jag vill använda applikationen samtidigt i olika mobilenheter, hur ska jag göra då? 
Det är möjligt att använda applikationen med samma licens och samtidigt i många olika mobilenheter, men applikationen kan endast vara aktiv i en mobilenhet åt gången (skärmen aktiv). Om du vill använda applikationen samtidigt i andra mobilenheter, behöver du två olika Apple eller Google konton. Båda kontona fungerar då med egna användningstider.
Kan jag använda den gamla och den nya Ultracom applikationen med samma licens eller måste jag betala för båda två? 
Det är möjligt att använda den gamla och den nya applikationen med samma licens och även parallellt och samtidigt om man vill. Du behöver inte betala för använda licensen i båda applikationerna.
 Hur mycket kostar licens för applikationen? 
I applikationen är priserna för licensen samma som i den nuvarande applikationen och du kan även använda båda den äldre och den nyaste versionen med samma licens.

Användningstiden och priset för Ultracom applikationen är följande:
  • Ultracom 1mån användningstid 150sek
  • Ultracom 3mån användningstid 350sek
  • Ultracom 12mån användningstid 650sek
Varifrån kan applikationen hämtas för att ladda ner/installera och är det möjligt att installera applikationen genom textmeddelande? 
Applikationen laddas ner från App Store med Apple produkter och från Google Play Store med Android mobilenheter. Applikationen ej tillgänglig i Huaweis App Gallery, vilket betyder att de nyare modeller av Huawei stöder inte applikationen. Applikationen är ej tillgänglig att laddas ner genom ett textmeddelande.
 Vilka Ultracoms enheter stöder den nya applikationen? 
Ultracom nästa generationens ID-baserade enheter (R10, R10 Hybrid och Avius) stöds fullt av Ultracom NEXT applikationen.

Användare av den föregående generationens Ultracom enheter (Novus och Hund-GPS 2011 och senare modeller) kan använda den nya Ultracom NEXT applikationen med dess grundfunktioner, till exempel spårning och gruppfunktioner. Det är inte möjligt att ta i bruk dessa äldre modeller direkt i den nya Ultracom NEXT applikationen, utan de måste tas i bruk i den äldre Ultracom applikationen. (Avius och Hybrid stöd kommer i början av agusti)
 Stöder den nya applikationen Tracker kompatibilitet? 
Betaversionen stöder inte Tracker kompatibilitet. Vi undersöker införandet av kompatibiliteten i programmet.
 Stöder den nya applikationen spårning med textmeddelande? 
Ultracom NEXT applikationen stöder ej spårning med textmeddelande eller order via textmeddelanden.
 Stöder applikationen alarm (ståendelarm, gränsalarm osv.)? 
Det finns ingen alarmfunktion i applikationens Beta version. Alarmfunktionerna kommer att finnas senare i den uppdaterade version av applikationen.
 Kan jag använda egna användningstider från den gamla applikationen och flytta användningstiderna till den nya? 
Det kan du göra. Uppgifterna byts automatiskt när du ger telefonnumret från den gamla applikationen till den nya. (Applikationen frågar säkerhetskod i mobilen och därefter byts enheternas uppgifter från den gamla applikationen till den nya).
 Finns det gruppfunktioner i den nya applikationen? 
Ja. Du kan skapa en grupp och bjuda in andra användare till din grupp. Du ger gruppkoden till en ny användare och hen fyller koden i applikationen eller du kan dela en grupplänk och användarna läggs till i gruppen genom att klicka på länken. I applikationen följer man alla användare och enheter (hundar) genom att skapa grupper.
 Kan jag vara med i många olika grupper? 
Det kan du vara. Du kan administrera grupper genom ”Grupper” funktionen, vilken du hittar i huvudmenyn. Klicka på de grupper som du vill delta i då ser du alla användare som hör till gruppen i kartvyn och i enhetslistan. Du kan även välja de hundar som syns och i vilken grupp de syns. Hundarna och din egen position kan synas samtidigt i olika grupper.
 Kan jag ge rättigheter administrera till gruppmedlemmar? 
Det kan man göra. När man skapar en gruppkod, kan man välja, vilka rättigheter medlemmarna har:

  • Huvudanvändare/ Administrator: Du kan administrera alla funktioner i gruppen.
  • Medlem: Kan följa andra enheter och användare samt dela egna enheter och sin position i gruppen. .
  • Tittare: Kan följa andra, men kan inte dela sin egen position eller enheters positioner i gruppen. Man kan inte se andras positioner i kartvyn. .
 Kan jag bestämma i vilken grupp jag delar min och hundarnas positioner? 
Ja. Du kan fritt bestämma om du vill dela din eller hundarnas position i enskilda grupper.
 Kan man ge administratorrättigheter till andra användare? 
Det kan man göra. Man kan administrera rättigheter i enhetens inställningar. Du kan lägga till den valda användaren genom att söka hens namn eller e-post och bjuda in användaren som administratör till enheten.
 Hur delar jag min egen hunds position till andra användare i den nya applikationen? 
När du deltar i gruppen eller skapar en grupp, kan du bestämma om din egen eller hundarnas position syns i gruppen.
 Kan man spåra mellan den gamla och den nya applikationen så att min egen position syns till andra användare? 
Tyvärr, är det inte möjligt att spåra sin eller vänners position i kors mellan den gamla och nya applikationen.
 Hur följer jag vänners positioner och enheter i applikationen? 
Andra användare och enheter följer man genom gruppfunktionen (skapar grupper, delar uppgifter till andra användare som deltar i gruppen.) Användare kan tillsammans skapa en grupp, där kan alla dela sin egen position och/eller egna enheter.
 Vad är Ultracom Hunddata™? 
Ultracom Hunddata™ är en helhet som, utöver de egenskaper som redan har visat sig vara bra, innehåller helt nya och patenterade funktioner för att visa och analysera din hunds arbets- och aktivitetsdata. Ultracom Hunddata™ har utvecklats i samarbete med experter i djurfysiologi.

Ultracom Hunddata™ består av:
  • Hundens profilinformation
  • Hundens arbetssdata
  • Hundens aktivitetsdata

Du kan enkelt dela all denna information om din hund direkt från Ultracom NEXT-appen -Share The Adventure.
 Vilka enheter stöder Ultracom Hunddata™? 
Ultracom nya generationens ID-baserade enheter (R10, R10 Hybrid och Avius) stöder Ultracom Hunddata™. Ägare av dessa enheter har tillgång till Hunddata funktionerna. Hunddata™ är endast tillgängligt med den nya Ultracom NEXT-applikationen.
 Var hittar jag Hunddata™ i Ultracom NEXT appen? 
Din hunds profil och aktivitetsinformation hittar du på följande sätt: Öppna programmets huvudmeny och välj "Mina hundar". Klicka på din hundens profilikon och du får upp aktivitetsinformationen. Du kan också enkelt komma åt din hundprofil från kartvyn genom att öppna bottenmenyn längst ner på skärmen och sedan välja "Hundens profil".

Hundens arbetsinformation Kan du hitta nere till vänster på kartvyn genom att trycka på det på det röda plustecknet. Du kan snabbt och enkelt undersöka din hunds arbetsdata genom att markera två punkter på hundens rutt mellan vilka du vill visa uppgifterna. Från den valda sträckan ser du längden och räckvidden på hundens söklängd, skall- och hastighetsinformation.

Hundens aktivitetsinformation hittar du i hundens profil, var du kan granska prestationsinformation och belastningsnivå.
 Till vad behöver man hundens profilinformation? 
Informationen i hundens profil består av hundens ras, kön, ålder och vikt, samt länkar till de webbsidor du vill ha (t.ex. kennelsidor, informationssystem för avel, etc.). Den här informationen används för att sammanställa din hunds Hunddata™ och din hunds följare kommer att se profilinformationen du tillhandahåller.
 Vad är beräkningen av kaloriförbrukningen baserad på? 
Individuella faktorer som påverkar hundens dagliga kaloriintag, till exempel hundens storlek, ras, ålder, kön, fysiologiskt tillstånd (t.ex. om hunden är kastrerad) och aktivitet. I praktiken är dock den största påverkande faktorn hundens aktivitet, dvs hur mycket energi hunden förbrukar för att röra sig. Eftersom små hundar behöver mer energi än stora har en beräknad, metabolisk livsvikt utvecklats och som används internationellt för att kartlägga kaloriintaget.

Det genomsnittliga kaloriintaget för en vuxen arbetshund är cirka 130 kilokalorier per kilo metabolisk kroppsvikt per dag, när hunden har normal aktivitet (och inte jagar t.ex.). Således har till exempel en hund som väger 10 kg ett genomsnittligt kaloriintag på cirka 730 kilokalorier per dag. Emellertid hos stora hundar minskas energibehovet per kg kroppsvikt betydligt, så därför används metabolisk vikt i beräkningen.

Ultracom nya generationens ID-baserade enheter (R10, R10 Hybrid och Avius) mäter din hunds arbete, t.ex. baserat på aktivitetstid, hundprofildata, hastighet, skillnader i terränghöjd och viltarbete. Den här informationen används för att utvärdera en hunds kaloriintag under träning (t.ex. löpning eller viltarbete).
 Kan jag byta objekt som jag vill direkt följa i kartvyn? 
Ja det är möjligt att byta objekt som spåras direkt, genom att klicka på ”ögon”-ikonen och välja objektet där. Du ser även objektets grunduppgifter, såsom hastighet och skallantal, när du klickar på objektet i skärmen.
 Spårar applikationen min position även när skärmen i mobilen är stängd? 
Ja, om man loggar sin egen position i kartvyn genom att klicka på ”Logga min position” så spårar den även om skärmen är stängd.
 Kan jag bestämma spårlängd i olika enheter? 
Du kan byta spårlängd för enheterna genom att gå in i huvudmenyn och klicka på ”Inställningar”. Där kan du välja olika spårlängd:
  • Eget spår
  • Mina hundar
  • Personer
  • Andra hundar
  • Mål som spåras
 Kan man kolla spår (rutt) i efterhand i applikationen? 
Det kan man göra. I huvudmenyn finns Replayfunktionen var man kan se spåret i efterhand under en två dygns period. Man kan spela spåret fram och tillbaka med vald hastighet och man kan ändra tidslinjen i rutten från olika alternativ.
 Kan jag spara det valda spåret i mobilens minne? 
Vi har planerat att i senare uppdateringar kommer den möjligheten att inkluderas i appen.
 Kan man rotera och zooma kartvyn steglöst? 
Ja, att rotera och zooma kartan går att göra helt steglöst.
  • Du kan zooma in och ut på kartan med ett finger genom att trycka på skärmen två gånger och att hålla fingret på skärmen. Därefter behöver man bara röra fingret uppåt och neråt för att zooma in eller ut. Man kan även zooma in eller ut genom att föra fingrarna ihop eller bort från varandra på skärmen.
  • Du kan även rotera kartan genom att rotera kartvyn med två fingrar på skärmen. Kartan kan rätas upp genom att trycka på kompass-symbolen uppe till höger i skärmen.
  • Man kan flytta kartan genom att dra kartan med fingret till den riktning man vill.
  • Man kan luta kartan vertikalt genom att dra kartan med två fingrar bredvid varandra uppåt och neråt på skärmen.
 Kan man vända kartan i användarens färdriktning (flytande karta)? 
Ja. Man kan välja att visa kartan i en nord-syd riktning hela tiden eller att rotera kartan i enlighet med användarens färdriktning.
 Finns det kartor från andra länder i applikationen och hur kan jag byta kartan?
Det finns grundkartor från alla länder globalt i applikationen. Vissa länder såsom Finland och Sverige har exakta terrängkartor tillgängliga. Man kan byta landet genom att zooma ut från kartan och sedan zooma till ett annat land, då byter applikationen kartmaterial automatiskt.
 Finns det satellitkartor i applikationen? 
Ja, du kan välja mellan satellit och terrängkartan genom att trycka på knappen i kartvyn.
 Kan jag lägga till egna ritsamlingar i applikationen? 
I betaversion är detta inte möjligt, men vi undersöker hur det blir möjligt att lägga till ritsamlingar.
 Finns det avancerade ritfunktioner? 
Ja. Du kan rita linjer, punkter och område med den avancerade ritfunktionen. Du ser linjens längd och området yta som du har ritat direkt från applikationen. Du kan även välja en symbol och färgen till det ritade området. Markeringen kan skapas som privata, vilken bara syns till dig, eller du kan lägga till markeringen till den grupp som du vill och då syns markeringen till alla gruppens medlemmar.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.